Za zaangażowanie i ogromną pracę związaną z popularyzacją wiedzy medycznej w odpowiedzi na pandemię COVID-19 Nagrodę Główną w konkursie Popularyzator Nauki otrzymał dr hab. Piotr Rzymski z Zakładu Medycyny Środowiskowej. Konkurs organizowany jest co roku przez Polską Agencję Prasową oraz Ministerstwo Edukacji i Nauki. W ostatnich pięciu edycjach dr hab. Piotr Rzymski był finalistą w kategorii Naukowiec, a w roku ubiegłym otrzymał specjalne wyróżnienie.
W tym roku Jury doceniło dr. hab. Piotra Rzymskiego za szerzenie wiedzy naukowej w sposób przystępny dla niespecjalistów i niestrudzoną edukację. Dr hab. Piotr Rzymski regularnie publikuje dla Tygodnika Polityka, prowadzi bloga dietetycznego, organizuje i prowadzi zajęcia dla dzieci i młodzieży, współpracuje z placówkami Uniwersytetu Trzeciego Wieku w całej Polsce i uczestniczy w festiwalach naukowych. W czasach pandemii udzielił niemal 800 komentarzy polskim mediom, brał udział w programach telewizyjnych poświęconych w całości pandemii, prowadził szkolenia dla różnych grup zawodowych oraz instytucji państwowych, uczestniczył w projekcie "Sieć Wiedzy - Zdrowie" prowadzonym wspólnie z dziennikiem Rzeczpospolita. Sprawuje opiekę merytoryczną nad projektem "Odporna Polska - Zaszczep się na zdrowie!" i jest ekspertem inicjatywy Nauka przeciw Pandemii, w ramach której powstały pierwsze w Polsce materiały dotyczące szczepionek przeciw COVID-19 oraz szereg materiałów informacyjnych oraz ulotek. Na stałe współpracuje z kilkoma prasowymi agencjami fact-checkingowymi, w ramach których informacje o zdrowiu weryfikowane są w oparciu o dowody naukowe.
"Żyjemy w społeczeństwie, które każdego dnia jest beneficjentem osiągnięć nauki, a w tak bardzo ograniczonym stopniu zdaje sobie z tego sprawę. (...) Żyjemy w społeczeństwie, w którym niektórzy z plucia na naukę czynią cnotę, a inni intencjonalnie ją ignorują dla własnego ekonomicznego czy politycznego kapitału. Żyjemy w społeczeństwie, które w ten właśnie oto sposób płaci cenę za dekady zaniedbań w procesie edukacji na różnych szczeblach jej realizacji. Procesie, który zbyt długo traktował człowieka niczym naczynie, w które trzeba wlać jak największą objętość wiedzy, nie przywiązując wystarczającej wagi, by kształtować umiejętność krytycznego myślenia, poszukiwania wiarygodnych źródeł informacji, rozpoznawania tych fałszywych i zrozumienia tego, czym jest i jak działa nauka. Popularyzacja nauki dziś to m.in. ograniczanie tragicznych skutków tych zaniedbań. A zatem popularyzacja nauki to nie nagrody, prestiż, sława, medialność. Popularyzacja nauki to lepsze dziś i spokojniejsze jutro" - powiedział laureat odbierając Nagrodę Główną.